Enélkül néhány funkció nem fog megfelelően működni!
Nem csak azt tudja, amit tudni érdemes, hanem, amit tudni lehet erről az egyedülálló anyagról. A porcelánról, amelynek eredete és története évezredek távolába vezet vissza. A Dubniczay-palota Várgalériájában most kiállításra bocsátott alkotások lenyűgözőek, és páratlanok a maguk nemében. Tamás Ákos közel négy évtizedbe áll a Herendi Porcelánmanufaktúra alkalmazásában, tervező iparművészként. Mindazt, amit a porcelánról tudni lehet, ő a gyakorlatban is tudja, biztos kézzel alkalmazva tudását az általa alkotott tárgyak létrehozásakor. Tamás Ákos a mestersége gyakorlásával töltött évtizedek során nem egyes műtárgyakat vagy készleteket hozott csak létre. Úgy gondolom, valóságos világot alkotott porcelánból. Világot, amelynek értékével csak szépsége és törékenysége vetekszik.
A porcelán azonban nem csak különleges, de ellentmondásos anyag is!
Tömeg és az anyag ellenállása találkozik benne a szellem könnyed légiességével, amely már-már elevenné teszi a porcelánból készült tárgyakat. Szépség és törékenység, esztétikum és praktikum harmóniájából jött létre a porcelán művészete, amely Herendet éppen úgy ismertté tette a világban, mint Tamás Ákost, az alkotót. Veszprém abban a szerencsés helyzetben van, hogy művészetek és művészek útjának találkozásánál áll. Olyan helyen, amelyet szívesen látogatnak a múzsák, közel ezer esztendeje. A Herendi Porcelánmanufaktúra Veszprém szellemi aurájában vált önálló tényezővé a porcelán világában. Olyan keresett márkává, amelyet divatos szóval „hungaricum”-nak szokás nevezni. A herendi porcelán világhírre tett szert, de e világhír nem a semmiből adatott. Olyan tehetséges és szenvedélyes tervező-iparművészek állnak mögötte, mint Tamás Ákos, akit talán nem túlzás a „porcelán poétájának” neveznem.
Az itt kiállított művek láttán bárki meggyőződhet Tamás Ákos művészetének teremtő költőiségéről, az úgynevezett „kreativitásról”, amely egy ősrégi anyag – a porcelán – alkalmazásával vadonatúj világot teremtett. Minden tárgynak megvan a maga praktikuma és gondolatisága Tamás Ákos alkotói világában. A herendi porcelán kiemelkedő kortárs mesterének, Tamás Ákosnak sikere részben a porcelán használati tárgyként való értelmezéséből fakad. Még abban az esetben is, amikor dísztárgyakról, kisplasztikákról, szobrokról beszélünk, a Tamás Ákos-féle porcelán, úgymond „használatban van”. Igaz ez azokra a köztéri alkotásokra is, amelyekkel Veszprémben találkozhatunk: Veszprém „használja” ezeket az alkotásokat, és ami használatban van, valami módon megőrződik!Veszprémiként, a művészetek barátjaként és csodálójaként Tamás Ákos művészete személyes élményt jelent számomra. Az pedig egyenesen büszkeséggel tölt el, hogy Olaszországtól Japánig a világ számos országában vitte sikerre a porcelán művészetét egy földink, aki képes megújítani nem csak a porcelán világát, de a saját művészi látásmódját is. Világhír és kötődés a magyar földhöz, az anyag kötöttségei és a szellem szabad szárnyalása, a formák megőrzése és állandó változása teszi különösen izgalmassá ezeket az alkotásokat, amelyeknek élvezetéhez minden kedves látogatónak meghitt pillanatokat, és felejthetetlen élményeket kívánok!
Porga Gyula bevezetője