Csikász Galéria
Minden év szeptemberében, immár harminc éve, Bozena Kowalska művészettörténész nemzetközi szimpóziumot szervez Lengyelországban, konkrét-konstruktív művészek meghívásával. Ezekre a találkozókra Európából is sok művész kap meghívást, hogy bemutassa munkáit, különböző rendezvényeken vegyen részt. Az elmúlt évek alatt az európai konstruktív irányzat számos jelentős képviselője jelenlétével rangot adott ezeknek a találkozóknak és kiállításoknak.

A szimpóziumokon részvevő művészek közül sokan szerepelnek a Modern Képtár – Vass László Gyűjteményben is, mint például az olasz Getulio Alviani, a svájci Rita Ernst, a német Reinhard Roy, a svéd Torsten Ridell, a francia Yves Popet, az osztrák Hellmut Bruch és persze a lengyelek, mint Ryszard Winiarski, Jerzy Kalucki, Jan Pamula, Andrzej Gieraga.

A Bozena Kowalska művészettörténész által szervezett nemzetközi szimpóziumnak nagy presztízse van Európában. Az oda meghívott művészek méltán érezhetik ezt egyfajta szakmai elismerésnek.

Az utóbbi években a Varsó melletti Radziejowice-i kastélyban, a lengyel művészek alkotóházában rendezik a találkozókat.

Az élő klasszikusok mellett, a konstruktív-konkrét tradíciót képviselő fiatal alkotók is, mint a most Veszprémben bemutatkozó négy fiatal művész is résztvevői a szimpóziumoknak.

A veszprémi kiállítás címe a Lengyel Vonal „Polska Linia“, ami jelzi, hogy a négy kiállítónál ez a vizuális képi elem kapja meg a főszerepet. A modern lengyel geometrikus művészet korai képviselői, mint Wladislaw Strzeminski, Henryk Stazewski, Waclaw Szpakowski munkásságánál láthatjuk, milyen fontos szerepet kap a VONAL, mint a kép alkotóeleme.

 

Az Csikász Galériában kiállító művészek ezt a hagyományt követik, a VONAL szerepének a hangsúlyozását, más-más gondolati megközelítéssel.

Michal Misiak (1973)

alkotói módszere hasonlatos egy meditációhoz. Képei teli vannak mozgással, illuzionisztikus téri hatással. Nem véletlen, hogy foglalkoztatja a kísérleti mozgókép, a film, a videó.

Lukasz Leszczynski (1981)

képein finom jelzéssel, egy elindított, majd a néző által tovább gondolt vonal – tér – forma viszonyt hoz létre. Lehetőséget adhatnak arra a nézőnek, hogy megismerhesse az utat, amit a művész megtett a valóságból a transzcendensig.

Anna Szprynger (1982)

festészetére jellemzőek a ritmikus váltakozásokkal megjelenő vonalszerkezetek. Evvel a festészeti technikával nagyon érzékeny téri hatásokat tud megjeleníteni. Szabad kézzel húzott ecsetvonásai adják meg azt az eredetiséget, amiről egy határozott karaktert ismerhetünk meg.

Olga Zabron (1985)

festészete teli van energiával. „ A kép energiája, az energia képe“ – írja a művész egy katalógusában az alkotói elvéről. Olga Zabron képei, mágneses erővonalakra emlékeztető kompozíciói ezt a művészi programot jelenítik meg.

 

köszönjük a segítséget a Budapesti Lengyel Intézetnek és a Platán Galériának

Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész
Polska Linia négy fiatal lengyel művész