Modern Képtár – Vass László Gyűjtemény időszaki
"A művészetet több szinten lehet megközelíteni, a lényeg, hogy nyitott elmével, szívvel tegyük azt.”
Yggdraszill gyökereiből táplálkozó alkotók, svéd konstruktív művészek


 „A svéd művészettörténet, akárcsak a svéd kultúra minden más ága, az európai nagy civilizációkkal összevetve fiatal. Nemzetközi perspektívából nézve a XVIII. század végén kezdődik Alexander Roslin portréfestő és Tobias Sergel szobrász színrelépésével. A svéd festészet azonban csak a XIX. század végén, a nemzeti romantika korában kapott valójában életre. A svéd képzőművészetben, ugyanúgy, mint a svéd irodalomban és építészetben a természet iránti szeretet volt a művészet alapvető motívuma.


” Mint ahogy a „fő sodrástól” távolabb eső országok esetében gyakran előfordul, a svéd művészet kialakulására is jellemző, hogy nagyobb kultúrákból átvett, tehetségesen ötvözött elemekből áll össze. Oroszország közelsége sok pozitív és negatív hatást gyakorolt Svédország történelmére. E hatások közül az egyik legértékesebb a tízes-húszas években kialakuló szuprematizmus, konstruktivizmus - Malvics, Rodcsenko, El Liszickij, Tatlin munkásságának - kisugárzása a svéd képzőművészetre. Példaként említem erre a Hilma af Klint (1862–1944) művésznőre gyakorolt hatást, aki az absztrakt művészet svéd úttörője, az első absztrakt festmény megalkotója volt.


Jelen kiállítás alkotói a hatvanas évek nagy művészeti megújulásának hullámából merítkeztek. Az 1960-as években a zene, a formatervezés, a film és irodalom világához hasonlóan a képzőművészet területén is széles körben értek el kiemelkedő sikereket svéd művészek. Az 1958-ban alapított Stockholmi Modern Művészeti Múzeum gyűjteménye mára a 20. századi képzőművészet, festészet, grafika, litográfia és fényképészet kincsesbányája, a kortárs művészettörténet egyik legjelentősebb stílusteremtő intézménye Európában.


A veszprémi kiállítás központi figurája esetünkben a Párizsban és Svédországban élő Torsten Ridell (1946), a nemzetközi MADI mozgalom tagja. Konkrét és konstruktív műveire jellemző a minimalizmus, a fekete-fehér ellentétpárban való gondolkodás. Ridell párizsi találkozása Carmelo Arden Quinnel, a MADI művészeti mozgalom alapítójával meghatározó hatással volt a svéd konstruktivista művészetre/művészekre, akik közül egyre többen tűntek föl a nemzetközi MADI-kiállításokon Budapesten, Győrben, Párizsban, Moszkvában, Milánóban…


Emlékszem, milyen nagy öröm volt találkozni a Párizs-Győr-Bratislava útvonalú Mobil kiállítássorozaton Cajsa Holmstrand (1951) napfény hatására mozgásnak induló objektjeivel, amelyekből egy tucat, részét képezi a Mobil MADI Múzeumnak, s amelyek közül itt is láthatunk néhányat. Cajsa alkotásainak központi gondolata: a kapcsolat. Permanens kapcsolatrendszer létrehozásán fáradozik, amelyhez egyetlen formát használ: síkban a négyzetet, térben a kockát, amelyek matematikai alapját az euklideszi geometria egyik állítása, a Pitagorasz-tétel adja.


Ugyancsak a MADI-n keresztül kerültünk kapcsolatba Carl Magnus (1943) festő-, szobrászművésszel. Többszögű, sötét színárnyalatú objektjei, ornametrikus gyűrődései hordoznak egyfajta építészeti hatást, s való igaz, nagy benyomást tett rá Zetterwall svéd építész híres lépcsőmotívuma. Carl színválasztására erőteljesen hat a természettel való kapcsolata, a kora reggeli köd, a telített föld, a kék-szürke …, a jeges tavak töredezett fehér árnyalatai.

Einar Hoste (1930) az egyik leghíresebb svéd konstruktív szobrász, feleségéhez, Cajsa Holmstrandhoz hasonlóan a művészet-tudomány határterületén alkotva hozza létre nagy méretű geometrikus téralkotó szobrait, plasztikáit és az itt bemutatásra kerülő konceptuális papírobjektjeit, szitanyomatait. Művészeti problémafelvetése a „zárt terek” kutatása, a mi van, mi történik a formákon belül kérdéskör.


Lars Englund (1933) festő, szobrász kezdeti sötét tónusú geometrikus formavilágú festményeit felcserélte a matematikai, geometriai törvényszerűségeket kifejtő szobrok létrehozásával, előszeretettel használva a mai kor anyagát, a színes műanyagot.


Utoljára, de nem utolsó sorban bemutatásra kerülnek a legidősebb mester, Jan Harry Persson (1929) remek térgeometrikus acélkonstrukciói, amelyek szembetűnő architektonikus vonulatot képviselnek. Tér a térben. Tatlin konstruktivista tornya is felelevenedik előttünk. Fali huzalkonstrukciói a csomópontok hiányát jelölik ki. Az űrt, a hiányt formázzák."


Dárdai Zsuzsa, a kiállítás kurátora

A kiállítást Dárdai Zsuszsa művészeti író, a kiállítás kurátora nyitja meg.

SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK
SVÉD KONSTRUKTÍVOK