Dubniczay-palota
A Művészetek Háza Veszprém 2022-ben még változatosabbá teszi kiállítási palettáját, megjelenik a design, az iparművészet mint új tematika. Érintkezések / Contacts című kiállításunk a kortárs textil- és ékszerművészek legfrissebb munkáit mutatja be a Dubniczay-palotában.

German Kinga megnyitóbeszéde: Anyagba forrasztott magány

Itt ma 24 alkotóművész nyitja ki énjének egy szeletét és osztja meg velünk, hozza nyilvánosságra szublimált megfigyeléseit, érzéseit, gondolatait, technikai tudását és ízlését. Amennyiben komolyan vesszük a meghívást, vagyis van kedvünk megnézni, megfigyelni, megpróbáljuk átélni mindazt, ami ebben a térben látható, máris láncfonalak és vetülékfonalak, talált tárgyak, formázott anyagok, geometrikus minták és naturalisztikus motívumok között bolyongunk, ezek között kell kiigazodjunk. Nem könnyű vállalás, még avatott szemek számára sem. Pedig különleges, elbeszélt, hivatkozott vagy tudatosan nyitva hagyott történetekre bukkanhatunk. Próbáljuk hát meg.

Első ránézésre műfajilag két műalkotáscsoporttal találkozunk. Textilmunkákkal és ékszerekkel. A falakon egymástól egyenlő távolságra függenek a többé-kevésbé azonos méretű anyagok, főleg szövött vagy nyomott textilek. 6-6 textilpannó mindkét oldalon. 12 textilművész jelenléte. Ezekhez társul a fekete zongora felett Vereczkey Szilvia két színes négyzetté sűrített, finom fonalakból és tépett egységekből álló szálkollázsa. Ő a 13. művész. A hátsó térből felsejlik egy további függesztett textil és egy vetítés, melyeknek azonos mintakészlete, optikailag, op- artosan vibrálva jelzi, hogy egy alkotó munkái. Zimonyi Gwendoliné. 14. A tér középtengelye mentén, 5 asztalon mindig két alkotó munkái foglalnak helyet. Az összesen 10. Összegezve: megvagyunk! Megtaláltuk mind a 24 alkotó munkáját! Aki azt hitte, hogy ennyivel beérheti tévedett.

Közelebb kell lépnünk a művekhez, hiszen csak akkor értjük meg igazán, hogy milyen alapanyagai, milyen struktúrája, milyen faktúrája, milyen textúrája, milyen színei vannak az egyes, kiállított elemeknek. Közös pont, hogy mindegyik alkotás megköveteli a közelnézetet, miközben a nagyobb, geometrikus formákból építkező textilek „képként”, messzebbről, már- már festményként hatnak. Szigeti Szilvia az Eventuell Galéria alapítója, a Határtalan Design egyik főszervezője jelentős megbízásokat kapott az IKEA vagy más nemzetközi megbízóktól. Itt látható munkája négyzetekbe helyezett piros körformái sárga, narancs vagy világoszöld körszeletekkel finoman árnyaltak, miközben a kör és a négyzet közötti sarkok lilák, világoskékek, a másik oldalon pedig tónusosan narancsosak. Játékosan visznek magukkal a kemény él és a konkrét művészet soha véget nem érő táncába.

Szintén önálló képként hat a nagyobb, felismerhető motívumok által, a nippekkel, letűnt világok lakásdíszeivel teleszórt Balázs Viola textil. Pedig ő használati tárgyakra, sálakra, ruhákra, hátizsákokra tervez, szeret tematikusan tervezni, együttműködik Tomcsány Dórival vagy jelentős, kendőmárkát alapított. (VYF). Tervezői gyakorlatáról a műtárgyszöveg is elég sokat elárul. Tehát közelebb lépni azért is érdemes, mert a jól megírt műtárgyszövegek sokat segítenek a befogadási folyamatban. Ezek olvasása kapcsán jövünk rá, hogy az egyformáknak tűnő falszövetek, más-más indíttatásból születtek, és más-más funkcióval. Vannak úgynevezett alkalmazott textilek és olyan textilek, amelyek eleve műtárgyként készültek, szimbólumként, érzéki anyagként, a már említett képolvasatban. Pájer Emília a természet adta színhatásokat kézi szövőszéken készíti el, miközben alkotása egyedi, érzéki tónusfestészetként értelmezhető. Kollár Ágnes vízfelület-kivágata akvarellkép hatású.

Ugyanakkor ne feledjük: a kortárs textilművészetben a funkció-nem funkció kérdése nem egyenlő az „értékesebb”-„értéktelenebb” kategóriákkal. Eleve sok művésznő több értelmezési kategória szerint is érvényesen alkot. Regős Anna és Söptei Eszter sajátja, hogy anyagaik bútorszövetként, párna vagy más lakberendezési tárgy bevonataként is működnek, miközben közös nevezőjük az, hogy elméleti és gyakorlati szinten is a geometrikus minta és a térbeliség kérdéseit firtatják. Ruttka Andrea függönymintáját egy eltolt négyzetrács dinamizálja, miközben színházi produkcióknak is tervez. Csíkszentmihályi Réka fő profilja a jaquard szövött, tehát magas minőségű lakástextil, de teljes lakás-arculatokat szeret leginkább megtervezni, amiben még textilszalvéták is helyet kapnak. Lőrincz V. Gabi dinamikus, különböző szövési technikákat ötvöző szőnyegei és falikárpitjai megérdemelten ismertek, míg Horváth Evelin oázis bútorszövete levél-virágmintáival nyűgöz le. Molnár Réka hol balra, hol jobbra néző rókái, felénk nézve, vidáman lépegetnek saját soraikban, tökéletesen megtervezett és kivitelezett rendszerben. Vető Márta munkája a bejáratnál frissességével köszönt. Ő szitázva, kézzel festve hol textilképeken, hol lakástextileken dolgozott, dolgozik.

A kiállítás címéhez értünk: Érintkezések. A szó rejti az érintéseket is. Az angol verzióban ott a cselekvés szava is: acts, melyet a grafikus ki is emelt. Lakástextilek kapcsán ritkán értekezünk, beszélünk rejtett funkciókról. Pedig fel- és behúzzuk függönyeinket, kisírjuk magunkat párnáikba, ölelkezünk, szeretkezünk rajtuk, lakástextiljeinkkel ki- és betakarózunk, lehúzzuk őket egymásról, elbújunk alájuk, beléjük gabalyodunk, kendők mögé rejtjük arcunkat, kihullt hajunkat, ábrándozunk, ki- és betáncolunk alóluk, kifejezzük magunkat szín- és mintaválasztásainkkal, átszabjuk örökölt textilanyagainkat, megőrizzük vagy könnyelműen kidobjuk őket. Ékszerek esetében persze már nem vagyunk ennyire szemérmesek. Szeretünk viselésükkel üzenni.

Minden itt látható ékszerből is kiolvasható valami izgalmas, tehát alkotóik eléggé nyíltan közlik velünk azt, hogy mondjuk mikor voltak boldogak vagy kevésbé azok. Heves érzelmek, feladott kísérletek, megtalált, additív kompozíciók, technikai bűvkörök, anyagban rejlő szabályok, átértelmezhető talált tárgyak, fogadalmak, más kultúrák inspirációi azon termékek alapjai, amelyek itt az asztalokon fekszenek. 9 darab kitűző/bross, 10 darab nyakék, 3 fülbevaló, 4 gyűrű, 1 karkötő, 1 kefe, Allah szeme és galvanoplasztikáknak nevezett érintésékszerek. Ádám Krisztián rozsdamentes acélból nagyított ki gyémántcsiszolási formákat levélmotívumos függőkké, kitűzővé, míg ugyanazon az asztalon Gera Noémi aktuális ékszerei forrasztópákával, hengerléssel, csomózással, tekeréssel készülnek, miközben varázslatosak, mint címeik: Kolibri szárnyalás, Fényed a sötét éjjeleken, Vörös az éjszakában.

Már több éve ismertek Jermakov Katalin csontból, ébenfából készült, évszázadokkal korábbi szokásokra utaló ikergyűrűi, valamint kompozit tárgyékszereiből áradó „többlet-meséi”, amelyek a polinéz hitvilághoz köthetőek, de egyénileg szabadon kibonthatóak. Évek óta ritka és nemes alapanyagokkal dolgozik Tóth Zoltán, aki a japán shibayama módszerrel részlet-gazdag intarzia dombormű-ékszereket komponál.  

Börcsök Anna asztala a határok izgalmas feszegetése. Újrahasznosított konzerv- és üdítős dobozok nem látható belsejére rejtett el régi festmények részleteiből valamit: kézfejet, fülbevalós arcrészletet, Van Gogh ciprusainak ecsetnyomos kivágatát, így hozott létre Szóda nyakéket, Sör és Löncs Brosst. Asztaltársa Ujvári-Zsiga Luca generációkról generációkra átadható nagyméretű fém-bross- szeleteket mutat be, amelyekbe életünk boldog helyszíneinek paramétereit lehet begravírozni. Hol is voltál boldog?

Vidáman válaszolt a karantén-évre Harsány Patrícia, Re-object sorozatával. Talált tárgyakból készített alternatív ékszereket. Minden nap elkészített egyet. Az érintkezések itt tárgykombinációk érintkezései, a tárgyak a bizonytalanság biztosnak vélt szegmensei. Mellettük Vékony Fanni ötvös, fémműves Tó-nyakéke, Tó-gyűrűje és Folyók- brossa, alapanyaguk a sav-, tűz- és időtálló ásványi örlemény. A víz hideg szépségének témája kemény alapanyagba öntve…

Kecskés Orsolya piktogrammos ékszereit sokan ismerik, szeret „sohasem volt lényeket, tárgyakat” készíteni, miközben ő is nagy odaadással szokta szervezni az Ékszerek Éjszakáját is. Itt látható Május brossa és Viharfelhő nyakéke igen érzéki részletekkel nyitják meg a cím-adta történetet. Asztalánál a fiatal Diriszi Csenge szenvedélyplasztikái intim érintések, egymáshoz bújások felületeinek direkt, már- már túl direkten kimerevített jelenetékszerei. Talán már elmúlt érintések, talán már érvénytelenek, de ékszerként talán újra és újra felpróbálhatók.

Ha zárásként valami közös nevezőt keresünk az Érintkezések szó alatt egybegyűjtött művészekre, magányukat is választhatjuk. Kreatív és erős emberek alkotáshoz SZÜKSÉGES magányát. Alkotók anyagba mentett, életmentő üzeneteit, amelyekkel talán kilépnek a magányból…

„Minden erőd a következő
érintésben.
Minden bölcsességed a következő
szóban.
Ez nem ihlet kérdése már. És nem
az ütemé, mely folyton kihagy.
A bársonyba bugyolált szörnyeteg,
aki vagy, figyel. És mint a tó, ha
hegyek közt van, magában merül el”.
(Halmosi Sándor: Antifónia)

A tárlat szoros együttműködésben valósult meg a Texhibition és a Design Without Borders programsorozattal, valamint terveink szerint ősszel kapcsolódunk az eddig csak Budapesten megrendezett Ékszerek Éjszakája rendezvénysorozathoz is.

Kapcsolódó programok:
2022. március 19. 16 óra
Radnóti Róza zongorakoncertje a kiállítóteremben, majd tárlatvezetés

2022. április 2. 13 órától 17 óráig
Söptei Eszter SZÍN KEVERÉS ékszerkészítő workshopja

A kiállítást támogatta a Nemzeti Kulturális Alap www.nka.hu

ÉRINTKEZÉSEK / CONTACTS kortárs ékszer és textil
ÉRINTKEZÉSEK / CONTACTS kortárs ékszer és textil
ÉRINTKEZÉSEK / CONTACTS kortárs ékszer és textil
ÉRINTKEZÉSEK / CONTACTS kortárs ékszer és textil
ÉRINTKEZÉSEK / CONTACTS kortárs ékszer és textil
Contacts
Contacts
Contacts
Nemzeti Kulturális Alap