Narancsból feketébe (2015) és Kékből narancsba (2015)

MÁTRAI ERIK (1977)

„Hogyha az ember térrel, fénnyel, füsttel dolgozik, az magában hordozza a transzcendentális élményszerűséget. A festménynél ez nem annyira egyszerű. Ott csak a vizualitás van, egy sík kép, amivel nehezebb bevonni a nézőt a látványba, és nehezebb elvinni az érzelmeit. … a tér nagysága azonnal azt hozza magával, hogy a befogadó képes belehelyezkedni. Amikor a festmény mérete akkorára nő, hogy betölti a látóteret, és szinte bele tud lépni a néző, akkor jobban át tudja élni ezt a fajta élményt.” Mátrai Erik

A Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán végzett 2004-ben - diplomamunkája videóinstalláció volt, amit egy Erasmus-ösztöndíj során Valenciában a tengerparton készített -, majd később DLA diplomát is szerzett.

https://www.youtube.com/watch?v=8YIz0d3PbuY

Érdeklik az új technológiák, rendszeresen készít installációkat, helyspecifikus alkotásokat, foglalkozik fotóval, videóval egyaránt. Művészetében fontos szerepet játszik a fény, a víz, a köd, a színek játéka, illetve a visszaverődés. Foglalkoztatja a természet, munkái gyakran kapcsolódnak vallási természetű témákhoz, inspirálja a keresztény művészet (keresztény szimbólumokat is használ, mint a négyzet vagy a kereszt), művei számos esetben utalnak transzcendentális kérdésekre. Videóinstallációi az örökkévalósággal, a megváltással, a halhatatlansággal foglalkoznak. Több alkalommal mutatta be alkotásait templomokban, mert fontos számára a tér, illetve ennek a közönséggel való összekapcsolása. Készített olyan táblaképeket is, melyek színreflexióval foglalkoznak. (Ezek kiindulópontja volt, hogy az egri Eszterházy Károly Egyetemen színtant kezdett el tanítani, melynek kapcsán különböző színkísérleteket végzett.)

Egyik legjelentősebb munkája a Porticus című installáció, mely először az acb Galériában valósult meg, ahol a sötétben és füstben hatalmas fényoszlopok segítségével alakította ki a teret, a kiállítóteret templomtérré, egyfajta meditációs térré alakította át. Ezt a művet bemutatta Rómában is, ahol a Falconieri-palotában láthatta a közönség. Mivel alkotásai legtöbbször helyspecifikusak, mondanivalójuk vagy értelmezésük nagyban függ az adott tértől, melyben megjelennek. A római kiállításon inkább építészeti jelleget kapott az installáció.

Mátrai Erik szívesen dolgozik együtt más művészekkel, akár különböző művészeti ágakat összekapcsolva: kortárs táncművészekkel, zenészekkel. Ez a fajta alkotás, a másokkal való együtt gondolkodás más típusú művek létrehozását eredményezi. Műterme az Art Quarter Budapest Központban van, ahol szintén lehetősége van másokkal közös munkára. 2020 végén itt mutatta be az utóbbi 3-4 évben készült műveit (elsősorban vászon- és papírképeket), melyek témája az ellipszis.

https://www.youtube.com/watch?v=-5w2N3OqFc0

A veszprémi kiállításon Narancsból feketébe (2015) és Kékből narancsba (2015) című kisebb méretű alkotásait láthatják az érdeklődők. A rétegelt és festett fadobozból készült művek (az egyik kifelé sötétedik, a másik kifelé világosodik), mint egy kis oltár jelennek meg. A különböző színű rétegek a fehér kereten eltérő színű reflexiókat eredményeznek; ezáltal a színtanulmányokhoz és az optikai jelenségekhez is köthetőek. Mátrai Erik ehhez hasonló, de egész termet betöltő installációkat is készített, melyek még előbbre mutatnak, ott az ember, mint egy kálvárián, a stációk mentén halad egyre beljebb a különböző színű kapukon keresztül, miközben a tér valósággal átlényegül.

Mátrai Erik
Mátrai Erik