6kép/ordo/c3/999/enterior 2/3, C-print, vászon, 1999

KOMORÓCZKY TAMÁS (1963)

 

„Amikor az abszolútumról beszélek, akkor mindig a figyelmem által önkényesen kiragadott momentumra gondolok, amely lehet egy dolog, egy esemény, egy kép, szinte bármi, ami a fókuszálás által előtérbe nyomul, és onnantól kezdve minden annak rendelődik alá. A mindenből kiemelsz egy dolgot, és az válik mindenné. Egyfajta sűrűsödésként képzelem ezt el, vagy csomósodásként, ami a még meg nem született témának az origója, és azért szükséges, hogy valamiből a mű ki tudjon bontakozni.” Komoróczky Tamás

A Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakára járt 1986 és 1990 között, majd 1992-ig a mesterképzőt murális szakon végezte el. Később a Kunstakademie Düsseldorf videó szakán tanult. Az Irokéz Gyűjtemény szempontjából is lényeges, hogy a veszprémi kiállításon szereplő több más művésszel együtt 1989-ben alapító tagja volt az Újlak Csoportnak, kiállításaikon rendszeresen szerepelt egészen 1995-ig. Attól kezdve mindenki a saját útját járta; Komoróczky Tamás azóta főleg számítógéppel dolgozik. Táblaképeket, installációkat, videókat készít, különböző műfajokban alkot. Videómunkáiból többet is meg lehet nézni a honlapján:

http://komoroczky.com/videos_divide_and_quit.html

A ritmus, a pulzálás, ehhez kapcsolódóan a zenei (loop) és más ritmusok is egész művészetét meghatározzák. Híres, 2014-ben készült Bluten Tag! című videójában a szívdobogás ritmusával „játszik”.

http://komoroczky.com/videos_bluten_tag.html

A ritmussal kapcsolatos munkáiról ő maga mondta, hogy ezek hasonlatosak ahhoz, ahogy a DJ dolgozik, vagyis különböző hangokat „illeszt össze” bizonyos ritmusban. Főleg a 2000-es évek elején tapétákat készített, ezeket is kapcsolatba hozva a zenével, zenei loopoknak (néhány végtelenítve felvett hang folyamatos lejátszása) feleltette meg; több alkotásában és kiállításán is használta ezeket. Érdekli továbbá a popkultúra, annak a képzőművészetben való megnyilvánulása.

Veszprémben, a Dubniczay-palota kiállításán látható műve a 6kép/ordo/c3/999/enterior 2/3 (C-print, vászon, 1999) címet viseli. Ez az alkotása is szervesen kötődik a ritmushoz, az ismétlődéshez, a zenéhez és a tapéta technikához. A többosztatú képen egy fekvő férfit látunk fehér ágyékkötőben (idézve ezzel Jézust), egymás mellé „másolva”, miközben a képeken apróbb eltérések (fej-, és lábtartás változása) figyelhetők meg. A kép „felosztása”, és maga az ismétlődés idézi a már említett zenei ritmust. Ő maga azt is elmondta a műről, hogy a klasszikus festészeti műfajokat próbálta meg körüljárni ebben az alkotásában.

A 49.Velencei Képzőművészeti Biennálén 2001-ben Lakner Antallal közösen ők képviselték Magyarországot. A projekt címe Társasági közlekedés volt. Komoróczky a Magyar Pavilonban a falakat színes tapétákkal (komputergrafikáinak részletei, videórészletek, digitális nyomatok) fedte be, valamint szerepeltek különböző videómunkái is. Installációja „a kényszerbetegségek téma köré épült, amely annak a zseniális felismerésnek a kiaknázása, hogy a kényszerbetegségek egyívásúak a digitális képalkotással, amennyiben mindkettő kulcsszava a manipuláció.”

A Velencei Biennálé után 2002-ben bemutatkozott a São Paolo Biennálén is.

Ő készítette 2013-ban az M4 metró Szent Gellért téri állomásának mozaikburkolatát. Magyarországon utoljára 2020 szeptemberében a FUGÁBAN mutatkozott be a Fogalmaink mint roppant küklopszok sorakoznak ködös és képlékeny terükben című kiállításon, ahol a legnagyobb részben a karantén alatt készült friss műveit mutatta be. A videóban saját maga tart tárlatvezetést a kiállításon:

https://www.youtube.com/watch?v=7HwwctZyb4A

Jelenleg Budapesten és Berlinben él. Magyarországon az acb Galéria képviseli.

 

 

 

 

 

Komoróczky Tamás
Komoróczky Tamás