Lovaginstalláció, 2003, alumínium, installáció

„Lehet, hogy a dinoszauruszok korában a csiperkék is 2 méteresre cseperedtek, persze, szerintem egyidejűleg már emberek is csipegették ezeket, tehát egy jó darabig a dínók és az emberek együtt éltek, aztán drámai szakadás történt... Nos, pontosan ezt a kort dolgozzák fel a munkáim, de olyan áttételesen, mintha egy prehistorikus gyermekszoba poszttraumatikus, crazy pop-os csillárjának fényszóró tükördarabkái lennének kb.” Karácsonyi László

KARÁCSONYI LÁSZLÓ (1976)

LES XMAS, LESLIE CHRISTMAS

Már általános iskolás korában is érdekelte a művészet, akkor még szobrász szeretett volna lenni. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen tanult, Szabados Árpád tanítványa volt, festő szakon diplomázott. Diplomáját a veszprémi kiállításon is látható (Lovaginstalláció, 2003, alumínium, installáció) lovagi páncélzatban védte meg, mely egyben maga a diplomamunka is volt. Erről a páncélzatról készült egy méretarányos fotogram, mely az installációhoz tartozik, mellette látható a kiállításon.

https://www.youtube.com/watch?v=4hLDCQnJfgY

Ahogy már a diplomavédéskor is kiderült, nem csak festészettel foglalkozik, érdekli a harmadik dimenzió, előszeretettel készít objekteket, szobrokat, videókat, parafrázisokat, a legkülönbözőbb anyagokat használja műveihez. Ezeket gyakran átalakítja, átfesti, legyen szó akár gobelinről vagy készen vett gyerekjátékokról. Egy korábbi sorozatában gobelineket dolgozott fel; évek óta gyűjti őket, sőt, gyermekkorában nagyszülei házában is megtalálhatóak voltak. Mivel ezeket valójában festményimitációknak tartja, újragondolta őket; rokokó ruhában, rovarszerű lény fejével rendelkező alakokat festett. A hangulatuk olykor nyomasztó, amit fokoz, hogy nagyon különböző világokat kapcsol össze, ezáltal meghökkentőek is. Ő maga „horror rokokónak” hívja ezeket az alkotásait. Mivel az alienek, predátorok és dinoszauruszok világa intenzíven foglalkoztatja, gyakran festi meg őket, vagy készíti el papírmaséból valamilyen szürreális környezetben. Ilyen a Dubniczay-palotában látható Trófea is, mely egy óriási dinoszauruszfej, papírmaséból. Bármilyen tárgy készül is, nem nélkülözi az abszurd humort. Ez a humor oldja fel a művek nyugtalanító hangulatát.

Egy másik parafrázis sorozatában Szinyei Merse Pál Majális című képével foglalkozott. A Karácsonyi László által festett képeken például a piknikező férfiak és nők kezében mobiltelefon van. Hatással volt rá ugyanakkor Gulácsy Lajos, Marcel Duchamp és a dadaisták is. Gulácsy stílusában több képet festett. (Ezek közül egyik sem másolat.)

Nagyon jellegzetesek és szellemesek munkáinak címei is: Szellőzőnő, Seggfűtő, Szt. Sebestyén Darts, Kacatdunszt, Szent Antal megkísértése (teljes cím: "A malac nyakának olyan a felépítése, hogy nem tud felnézni az égre."), Űr-piéta, és még hosszan sorolhatnánk.

Veszprémben, a 2003-as diplomamunkája, a My Bunny over the Ocean (2005) és a Trófea (2006) című alkotása látható.

Többször nyert NKA alkotói ösztöndíjat, 2011-ben Esterházy Művészeti Díjat kapott.  

https://www.youtube.com/watch?v=1ryxrGkZcxU&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=r7PnI1f0BSw

https://www.youtube.com/watch?v=00kL-B4w10g