Forró tornyok I. 2/2 (installáció)

„Minden munkámnál fontosnak tartom, hogy az olvashatóságuk ne igényeljen specifikus tudást vagy műveltséget, eleve olyan, már meglévő dolgokat szoktam felhasználni vagy olyan dolgokból kiindulni, amik a mindennapokban körbevesznek mindnyájunkat.” Halász Péter Tamás

HALÁSZ PÉTER TAMÁS (1969)

A főiskolán festő szakon végzett, mégis a 2000-es évek eleje óta leginkább objekteket és installációkat készít; az olaj, vászon technikát meghaladottnak érzi. Gyakran olyan működő szerkezeteket épít, melyek például különböző háztartási gépek elemeiből, ipari vagy technológiai alkatrészekből állnak. (Készített például furgon motorblokkból működő kályhát Fapusztító címmel.) Alkotásainak kivitelezése rendkívüli gondossággal, alapos tervezéssel valósul meg. Munkáiban jellemzően globális problémafelvetések jelennek meg: gazdaság, fenntarthatóság, szegénység, emberi jogok, környezetszennyezés, környezettudatosság, energiafelhasználás; mindemellett foglalkoztatja a fény és a tükröződés témaköre is. A 90-es évek végétől kezdve dolgozik tükörrel, tükörfóliával; ebben szerepe volt a pszichoanalízis tanulmányozásának, ami igen nagy hatással volt rá. (A tükör és a tudat működésének hasonlóságai motiválták.) Műveiben kiemelkedő szerep jut még a mozgásnak, fényhatásnak; ezeket a tükör is elősegíti.

Lényegesnek tartja munkái kapcsán a címadást, mert segít a nézőnek az összetett jelentésrétegek közötti eligazodásban.

Fontosnak tartja a szenzációt; amikor a néző meglátja a művet, az rendkívül látványos és lenyűgöző legyen, ne igényeljen művészettörténeti ismereteket. Inkább a rácsodálkozás legyen a meghatározó.

A veszprémi kiállításon látható művei: Forró tornyokI. 2/2 (installáció) 2009, Fakabát (famintázatú laminált anyag, nikecell) 2005, Partíció VI. (objekt, pc hulladék, pendrive) 2010, Out of range (installáció) 2004.

A Forró tornyok a New York-i Empire State Building és a Chrysler Building formáját idézik, hűtőberendezésből összeállítva. Alattuk egy villanyrezsó áll, mely működőképes, és ha bekapcsoljuk, akkor a hűtőberendezés védi a rezsót a felmelegedés ellen, tehát valójában rezsó-hűtőként működik. „A rezsó-hűtők olyan társadalmi problémákat vetnek fel, mint például a környezetszennyezés, a fogyasztói társadalom, a javak egyenlőtlen elosztásából fakadó feszültségek” – mondta el a művész. A Partíció című sorozatát 2009-ben egy Szarka Péterrel közös, azonos című kiállításon mutatta be az acb Galériában. Ezek a művek számítógép-alkatrészekből állnak, főként alaplapokból, rendkívül aprólékos kidolgozottsággal megmunkáltak. A kiállítás címe is erre utal: a partíció a számítógép merevlemezének részekre osztását jelenti. Az inspirációt az egyházi, ötvösmunkával készült, míves kegytárgyak adták. A Partíció felülete az ötvösmunka aprólékosságát idézi; egy ereklyetartó bontott pc hulladékból, a benne található ereklye egy pendrive.

Najmányi László készített Halász Péter Tamásról egy portréfilmet, melynek egy részlete itt látható:

https://www.youtube.com/watch?v=2R7jPMGS5qI

Rögtön az elején felbukkan az Out of range (2004) című pisztolyos installációja, mely a veszprémi kiállításon is megtekinthető.

A Propaganda novemberi adásában Till Attila vendége Halász Péter Tamás. Mesél arról, mit jelent ma a képzőművészet, mi a fontos számára egy kiállításon, gyerekkori emlékeket idéz szarvasagancsokról, és bepillanthatunk a műtermébe, ami egy csodálatosan felújított régi sörgyár épületében található.

https://tv2.hu/musoraink/propaganda/298995_propaganda-mit-jelent-ma-a-kepzomuveszet.html

A vírushelyzet elmúltával Halász Péter Tamás egyéni kiállításával készülünk a Művészetek Házában, a Csikász Galéria kiállítótermeiben. Reméljük, mihamarabb megnyithatjuk!