Kultvagyon 2/5, fotó, 2008

GYENIS TIBOR (1970)

" Engem mindig is a képalkotó elemek egymáshoz való viszonya érdekelt, ahogy a látszólag egynemű/egyenrangú képelemek egymást kiegészítik, vagy épp harcolnak egymással. A képeim elkészítésekor olyan színpadokban gondolkodom, ahol – mint a bábszínházban – kiderülnek az ármányok, a képmanipulációk szándékai. Számomra fontos, hogy a mai életünk problémáihoz is hozzászóljon egy munka. A reflexió és önreflexió kortársi, de nem-szakmai kódokkal is jó, ha megközelíthető.” Gyenis Tibor

Pécsett először ötvösnek tanult, majd a Janus Pannonius Tudományegyetem (ma Pécsi Tudományegyetem) művészeti karán végzett, képzőművész, fotóművész. Ösztöndíjjal tanult, alkotott Hannoverben és Salzburgban, majd több évig Berlinben dolgozott. 2003-ban az Egyesült Államokban elnyerte Az év fotográfusa díjat (Photo Americas, Portland), 2010-ben Munkácsy Mihály-díjat kapott. 2018-tól a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kar Médiaművészeti Intézetének vezetője. Gyenis Tibor több mint 17 éve szervezi a krapanji alkotótábort és művésztelepet Horvátországban. Az alkotótelepnek nemzetközi híre van, több land art alapú műalkotás is ennek a kezdeményezésnek köszönheti létezését.

 

Az egyetemen eredetileg rajzot és szobrászatot tanult, fotográfiát nem. Talán pont emiatt is a fényképein mindig valamilyen módon jelen van a szobrászat. Ez olyannyira igaz, hogy a nemrég megjelent You are here című könyve valódi különlegesség, ugyanis nemcsak az elmúlt 20 év fotográfiáit mutatja be, de „egyedi faragással és véséssel módosított fotótárgyakat” is. A kötetet Baki Péter szerkesztette és Gerhes Gábor tervezte. Az album ismerteti a Gyenisre jellemző tájban történő beavatkozásokról készült képeket, illetve a szintén jellegzetes, tájban elhelyezett (általában geometrikus jellegű) tárgyakról készült fotókat. Érdekes módon a manipuláció kezdetben Gyenis művészetében nem a fényképeken jelentkezik, hanem a fénykép elkészítését megelőzően. A fotó dokumentálja a folyamatot vagy a végeredményt.

Egy másik sorozatában is visszaköszön szobrászi látásmódja, azonban itt már változik munkamódszere és a fotók hordozófelületébe avatkozik be, töri át, szakítja ki; majd így állítja ki őket kasírozva. Ezt a Közelítő adat című kecskeméti kiállításon láthatta a közönség.

Pályája kezdetén állatok boncolásával is foglalkozott, mely egy nagyon erős impulzust jelentett számára, problémákat és kérdéseket vetett fel, például a test és lélek kapcsolatában; segített megérteni filozófiai fogalmakat és megerősítette abban, hogy művészettel szeretne foglalkozni. Több olyan alkotás született ebből a folyamatból, ahol ő maga hozott létre tárgyakat állati testrészekből, preparátumokból, melyeket később lefotózott.

A veszprémi kiállításon a Dubniczay-palotában a Kultvagyon 2/5 (fotó, 2008) című alkotása látható. Az autó csomagteréből kizúduló, szinte beazonosíthatatlan tárgyhalmaz utal a globalizációnak és a fogyasztói társadalomnak is köszönhető felhalmozásra, arra, hogy mekkora jelentőséget tulajdonítunk a tárgyaknak; mellbevágó szembesítés, mely nem nélkülözi a humort sem. (A fotón egyébként a művész saját tárgyait látjuk.) Ezen a képen is, ahogy a többi munkáján is – legyen szó a tájba vagy a hordozóba történő beavatkozásról – jelen van a geometria.

 

Legújabb munkáiban a fotó felületét véséssel, karcolással, szakítással alakítja.

 

A Mai Manó Online Fotóegyetemén Gyenis Tiborral Winkler Nóra beszélgetett:

https://www.youtube.com/watch?v=9aN1jSSy3W0

Gyenis Tibor
Gyenis Tibor