Cím nélkül (Books) 2015-2017

„Az idő kérdése a képzőművészetben fura dolog, adott esetben besűrítek egy munkába több száz évvel ezelőtti dolgokat is, amiknek a mai napig van kihatásuk.” Esterházy Marcell

ESTERHÁZY MARCELL (1977)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán végzett 2003-ban. Előtte Párizsban élt 10 évig, itt Lucien Hervé tanítványa volt. Míg Párizsban elsősorban fotográfiával, később Marseille-ben urbanisztikával és építészettel foglalkozott.

Érdekli az időhöz való viszonyunk, a múlt, mely a jelennel és a jövővel kapcsolatos kérdéseket is felvet, párhuzamok és összefüggések feltárására is lehetőséget ad. Ezzel kapcsolatosan a 2010-es évek elején több mint 5 évig dolgozott egy családi fotóarchívumon, valamint hosszasan foglalkozott családkutatással is. A Liget Galériában 2012-ben rendezett Folyamatban lévő múlt című kiállítása kapcsán mesélt erről és ennek eredményeként született alkotásairól:

https://www.youtube.com/watch?v=hH348ix9HGc

Munkáit - Gerhes Gáborhoz és Gyenis Tiborhoz hasonlóan - nem a hagyományos, inkább a képzőművészi fotóhasználat jellemzi. Emellett sokféle műfajban alkot, például kollázsokat, animált videókat is készít.

Esterházy Marcell két műve látható Veszprémben az Irokéz Gyűjtemény kiállításán:

Köröm alatti piszok című munkája 2012-ben készült különleges alkotás: egy fotó dibondon, 22 karátos aranyfüsttel beszórva. A művet az Ernst Múzeum Újragondolt hagyomány című, a Derkovits-ösztöndíjasok legfrissebb alkotásait bemutató kiállításán láthatta először a közönség. A mű reflektál arra az eseményre, miszerint a nagy hagyománnyal rendelkező ösztöndíjra hagyományosan évente írta ki a Magyar Képző-és Iparművészeti Lektorátus a pályázatot, ám 2012-ben ez a felhívás elmaradt. Esterházy Marcell egy magyarázó szöveget is elhelyezett alkotása mellé: a lektorátus szervezeti átalakulásra és egy törvényre hivatkozik a pályázat elmaradásának tekintetében. A fotót az ösztöndíj összegének (nettó 65 ezer forintnak) megfelelő értékű aranyfüsttel borította be, mely alatt a kép akkor válik láthatóvá, ha a néző az aranyat körmével lekaparja. Az alkotó szerint a lekapart aranyat a minisztérium visszaforgathatja az ösztöndíjrendszerbe, hogy ezzel is támogassa a fiatal művészeket. A műhöz kapcsolódóan 2019-ben, a Múzeumok Éjszakáján a Dubniczay-palota folyosóján Búzás Huba Imagináció egy látomáshoz című saját költeményét mondta el a kép előtt állva.

Másik alkotása a Cím nélkül (Books) 2015-2017 között készült rendkívül személyes hangvételű mű. Édesapja, Esterházy Péter betegségének kezdetén a család kertjében álló különböző fajtájú gyümölcsfák is hirtelen megbetegedtek, ki kellett vágni őket. A fákat felesége, Esterházy Gitta megőrizte, nem dobta el. Még Esterházy Péter 2016-ban bekövetkezett halála előtt elkészíttette Esterházy Marcell ezekből a fadarabokból édesapja különböző köteteinek egy polcon elhelyezett változatát; meg is mutatta neki, azonban művészeti alkotásként csak jóval a halála után, a gyász idején tudott rá tekinteni. Ekkor állította ki először a Farkasvakság című kiállításán. A méretek alapján beazonosítható, melyik „könyv” melyik Esterházy-mű. Az idő előrehaladtával a fa szárad, zsugorodik, apróbb mértékben a könyvek mérete is változik.

Esterházy Marcell sokoldalúságát mutatja, hogy barátaival, Szabó Gáborral, Szkladányi Györggyel és Klementz Pannival létrehozták a Szupernova Designt, mely egy belsőépítészettel és designnal foglalkozó cég, mely lakásokat újít fel és rendez be úgy, hogy mindezt ötvözi a művészettel.

http://www.szupernova.hu/download/szupernova_design_portfolio.pdf