Graff 04, olaj, vászon, 2005

BATYKÓ RÓBERT (1981)

„Alapvetően az olyan festészetet tartom izgalmasnak, amiben valamilyen társadalmi kérdés megjelenik, vagy valamilyen módon szinkronban van a jelennel, és nem csak egy esztétizáló, önmagáért való dolog. A művészet szerepe, úgy általában, szerintem nem sokat változott: tudósítania kell a saját koráról és az alapvető emberi érzelmekről. Valami általánosat kell tudni megfogalmazni a létezésről, akkor is, ha a világ folyamatosan változik körülöttünk.” Batykó Róbert

A Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, Klimó Károly osztályában végzett 2005-ben. Számos magyar és külföldi ösztöndíjat követően 2011-ben elnyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat.

https://www.youtube.com/watch?v=PPlHenHiwfA

Az egyetem elvégzése után kezdetben inkább a geometrikus stílus érdekelte. Különböző logókat (Renault, Air Jordan, Puma) feldolgozva, átalakítva és egyéb redukált formákat festett abban az időben. Kezdettől fogva érdekelték az őt körülvevő hétköznapi tárgyak: építőipari gépek, kamionok hátsó ajtaja, csomagolópapírok, dobozok.

Hosszabb ideig készített ún. „szemétképeket”, melyeken az utcán talált legkülönbözőbb tárgyakat festette meg. Ezekre sétái során bukkant rá, és lefotózta őket, majd később meg is festette, így adták számára az inspirációt. Ennél a sorozatnál fontos volt, hogy a tárgyak olyan állapotban legyenek, hogy szinte már felismerhetetlen eredeti valójuk, a képek ezáltal egy absztrakt irányba „tolódtak el”. Hollandiában (Amszterdamban) is bemutatta a sorozatot, ahol egyébként hosszabb ideig élt és dolgozott is.

2016 óta foglalkozik a digitális képek feldolgozhatóságával; ahogy ő maga megfogalmazta: „Az foglalkoztat, hogy hogyan lehet ezt az egészet lefordítani a festészet nyelvére, és hogy egyáltalán mit tudok egy ilyen hagyományos műfaj művelőjeként kezdeni ezzel az új, vizuális világgal, ami körülvesz minket.” Ember és gép viszonya érdekli, a különböző világok ábrázolása speciális módszerrel.

https://www.youtube.com/watch?v=pXe46WZvDBI

Magát festőmérnökként határozza meg. Ennek oka az a speciális eljárás, melyet képei készítéséhez kidolgozott, s a világon egyedülálló. A festéket egy rétegben hordja fel a vászonra, majd a még nedves festéket (mindig olajfestékkel dolgozik, ugyanis az lassan szárad) egy (maga által épített) gép segítségével lesimítja a vászon felületéről. A képek felületén nem látható a festék textúrája, sem ecsetnyomok. Olyan, mintha nyomtatva lenne, azonban amikor lesimítja, a vászon anyagának köszönhetően kialakulnak olyan „foltok”, melyek teljesen véletlenszerűek. A visszakaparás technikáját korábbi munkáinál is alkalmazta, akkor még kézzel és spaklival dolgozott.

A veszprémi kiállításon két alkotása látható a Dubniczay-palotában: a Graff 04 (olaj, vászon, 2005) és a Kés 03 (olaj, akril, vászon, 2007). A Graff 04 egy nagyobb sorozat egy darabja, melyben visszaidézi az egyetemi tanulmányait megelőző graffitis korszakát. Miskolcon a gimnáziumi évei alatt festett nagy méretű graffitiket, ez volt az első találkozása a festészettel; a témához a diplomadolgozatában is visszatért. A 80-as évek végén, a 90-es évek elején a graffiti készítése egyfajta szabadságélményt jelentett Magyarországon. A Kés 03 a kezdeti korszakában használt szürke (néha monokróm) árnyalatú képekhez kapcsolható, melyeken a környezetében fellelhető tárgyakat festette (betondöngölőt, kést, betonvésőt). Elmondása szerint a színhasználatot a környezete inspirálta, szülővárosa, Miskolc ködös, szürke hangulatú ipari város.

Jelenleg Budapesten él és dolgozik. Magyarországon az acb Galéria képviseli.

Batykó Róbert
Batykó Róbert